I HEART...

Thursday, November 15, 2007

تغطية لما يحدث في جامعات مصر


وكيل كليه الطب فى المنصورة خطف الكارنيهات من جيوب الطلبه وجرى .. والطلبه وراااه

فى مشهد مثير - للضحك والاستغراب فى نفس الوقت وفى كوميديا مأساوية- داخل جامعه المنصورة , وكيل كلية الطب -والقائم بأعمال العميد لغياب العميد فى أجازة - يدخل إلى مقر الاتحاد الحر ويطلب من الطالب أحمد طه كارينه الكلية فأبرز الطالب كرنيهه ... ثم وضعه فى جيبه مرة أخرى إلا أنه فوجئ بالوكيل يمسكه من يده ويقوم بإدخال يده الأخرى فى جيبه ويخطف البطاقة الشخصية والكارنيه ثم يتوجه مسرعا وسط دهشة الطلاب الذين شاهدوا الواقعة إلى مكتبه ويغلقه خلفه .وعندما توجه عدد من الطلاب إليه قام بطلب بطاقاتهم الشخصية وهو الأمر الذى لا يطلب فى الجامعة فإثبات الشخصية بالكارنيه وليس البطاقة وعند إبراز الطلاب بطاقاتهم قام بأخذها هى الأخرى وطردهم من المكتب .ولا زالت المفاوضات مستمرة بين الوكيل والطلاب من أجل استرداد البطاقات .تأتى هذه الواقعة فى إطار أحداث مواجهة عمداء الجامعة ووكلائها مع الطلاب بعد أحداث اتحاد الطلاب الشهيرة والتى تجرى الآن على خلفيتها تحويل 10 طلاب إلى التحقيق فى كلية التجارة بالإضافة إلى تحويل 15 آخرين من كلية الحقوق إلى مجالس التأديب .
############

رئيس جامعة الاسكندرية يتهرب من الطلاب, حد شاف رئيس الجامعة
وبالتحديد كلية اداب حيث متحف الاثار اللي قرروا اخيرا يفتتحوه وتفتكروا مين حيفتتحوه ياحلويييييييين؟ طبعا رئيس الجامعةد/ حسن ندير-ياقهلا ياقهلا-اخيرا ياجدعان حنشوف رئيس الجامعة اللي عمره ماجه عندناماعلينا- المهم الطلبة فضلت مستنية عند بوابة اداب رئيس الجامعة جه يااخونا لسة ماجاش طبعا ممكن تسالوا والطلبة مستنية ليه ؟اكيد مش حبا فيه انما الطلبة كان عندها مشاكل كتير-كان-نفسهاتعرضها علي كبيرنا ومع هذا لم يات وفجاةقالوا الراجل وصل !!وصل فين !! احنا مسنيينه عالبوابهقالوا لا ماهو دخل بالعربية بتاعته جوه الجامعة !! ووقفها قدام المتحف على طول ..راح الطلبة يستنوه عند المتحف .. وكان المنظر رهيب !!!كمية بلطجية بيحرسوا العربية ملهمش حل !!والغريب انهم لما لقوا ولاد كتير مستنيين رئيس الجامعه يطلع عشان يسلموا عليه ويقدموله شكاويهم خاف الأمن طبعا راح الامن عمل حاجة اسبيشيال احتموا بالبناتاه والله حتقولي ازاي حقولك ازاي وقف البنات دايره حوالين العربيه بعد الدايره الأولانية بتاعت البلطجية وأول ما لقى الطلاب قربوا من العربية قعد يقولهم ارجعوا شوية .. عشان قال يعني يحرجوا طلاب الاخوان فيبعدوا عن العربية -اخر موضة-المهم الزيارة خلصت في حضور أمني مكثف جدا جدا من البلطجية المتواجدين داخل المجمع بشكل أساسي والضباط بتوع البوابات ومخبرين أمن الدولة طبعا ..قرر رئيس الجامعة انه يطلع !!وياريته ما قرر!!فجأة الدنيا اتقلبت والبلطجية حوطوا العربية والضباط بقوا عمالين يلفوا ومره واحده رئيس الجامعة طلع بسرعة وركب العربية وطلع يجري بالعربية جوه الجامعة زي الأافلام الأمريكاني .. خيش في الأرض وطلع يجري على 80 ك/س وطلعت العربية من البوابة بسرعة وجريت في الشارع اللي كانه موقفينه على 100 ك/س والطلبة واقفين مذهولين !!!هي دي الجامعة وهي دي رئيسها ربنا معانا
###########
بالصور .. جامعة الزقازيق تنتفض من أجل المحاكمات العسكريه
قام طلاب الإخوان المسلمين يوم الثلاثاء بوقفة احتجاجية عند بوابات الجامعة ، وقد قام مراسل شرقاوي بمقابلة مع أحد منظمي الوقفة من طلاب الإخوان حيث أعلن أن الهدف من الوقفة هو رفض المحاكمات العسكرية التي تطال أساتذة الجامعات و رجال الأعمال و المثقفين والمفكرين من أبناء مصر الذين لم تثبت ضدهم أدنى تهمة في فساد أو تزوير ، و قام الطلاب برفع لافتات كتبوا عليها رسائل إلى شرفاء مصر خلف القضبان ، معلنين دعمهم و دعم جميع منظمات حقوق الإنسان و المجتمع المدني في هذه المحاكمات الظالمة ، و إليكم صور الوقفة ...ومن العجيب انهم مدنين ويحاكمون أمام القضاء العسكري وليس المدنى .. مع العلم أنهم أخذوا ثلاثة أحكام بالإفراج من القضاء المدني.
شاهد اصور






###########

صور لمظاهرات جامعه المنوفيه والتى اعتقل على اثرها 25 طالب






" ألا إن نصر الله قريب "

No comments: